reken stress

Rekenen! Je wordt er roekeloos van! Al die cijfers: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

Toch bestaan er manieren om rekenen simpeler te maken. Het hangt er eigenlijk van af wat je doet. Het vervelendste vind ik is de opppervlakte uitrekenen van zo'n figuur waarvan de kanten allemaal verschillend zijn. 

Goed en slecht in rekenen, wat en verschil zeg!

Ik heb wel eens gehoord dat mensen die goed zijn in rekenen, beter kunnen denken. Maar mensen die iets mider goed zijn, zijn juist weer beter in uitleggen! Zo heb je dus allemaal een ding.

Dit is het verhaaltje van Mirna:

Liev dagboek,

Morgen gaa ik naar groep drie. Dat is de eerste klas van de sgool waarbij je egt leert rekenen, sgrijfen, en niet te vergeten: lesen!

Het is wel spaanend natuurluk! Stel dat ik er helemal niks van snap!

'Goed.' De stem van juf Claartje schalde door de klas.
'In groep drie ga je echt leren rekenen. En daar beginnen we vandaag mee.'

Ik keek in de richting van mijn beste vriendin. Die leek het ook wel spannend te vinden.

De juf ging verder. 'Jullie kunnen vast allemaal al wel een beetje rekenen. Wie kan mij vertellen wat je doet als je 4+2 uitrekent?

Iedereen stak zijn vinger op. Ik ook. Het is toch gemakkelijk! Gewoon 4+2=6.

'Mirna, leg het eens uit.' Zei juf Claartje.
Ik deed mijn mond al open om te zeggen wat het antwoord was. 'Gewoon 6!' Ik keek triomfantelijk de klas rond.

'Heel goed. En hoe heb je dat precies gedaan dan?' Vroeg de juf.
Nou wist ik het opeens niet meer. Ik wist het antwoord gewoon. 4+2=6. Dat weet toch iedereen?

De juf zag dat ik het niet wist. Dus ze zei: 'Sommige kinderen hoeven sommen niet echt uit te rekenen. Ze kijken gewoon goed naar de som, en het antwoord schiet hen te binnen. Maar als ze het dan eenmaal uit moeten leggen, dan weten ze het niet, omdat ze geen manieren gebruikt hebben.'

Ik keek opgelucht. De juf werd niet boos. Nu begreep ik zelf ook wat er aan de hand was.

De juf ging verder. 'Maar voor de kinderen die wel een manier hadden, zal ik zeggen wat een goede manier is. Tel op je vingers. Opgeefmoment zullen jullie het antwoord net zo snel weten als Mirna.'

De bel gaat. Na de pauze, zullen we leren spellen!